Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013

Τι θα τραγουδούσε ο Θηραμένης πριν πεθάνει;

Το επεισόδιο με το θάνατο του Θηραμένη οδήγησε τα παιδιά να σκεφτούν και να καταγράψουν σύγχρονα τραγούδια που αναφέρονται σε ανάλογα θέματα (δηλητήριο-θάνατος). Η παρουσίαση που ακολουθεί ανήκει στους μαθητές  Αλιώζη Γωγώ, Καρυοφύλλη Δέσποινα, Κουτίδη Δημήτρη και Κούτλα Βασίλη.


Η δίκη και καταδίκη του Θηραμένη εμπνέει...

  Στις παραγράφους 50-56 του κεφαλαίου 3 ο Ξενοφώντας αφηγείται τη δίκη-παρωδία στην οποία o Κριτίας, ηγετική μορφή των τριάκοντα τυράννων, οδήγησε τον πρώην σύντροφό του, τον Θηραμένη καθώς και την εκτέλεση του τελευταίου. 
  Το κείμενο, που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αποτέλεσε έμπνευση για τους μαθητές οι οποίοι αποφάσισαν... να το μελοποιήσουν. Όπως και σε προηγούμενες εργασίες τους επικράτησε μια χιουμοριστική οπτική των γεγονότων. Έχοντας ως βάση ένα σύγχρονο τραγούδι (Δεν ταιριάζετε σου λέω, του Παντελή Παντελίδη) τραγούδησαν όλοι μαζί το... Δε σας θέλουμε σας λέω

Οι στίχοι ανήκουν στη μαθήτρια Λία Γκανταΐδου

Μπορεί να έχετε δικά σας εγχειρίδια
Μπορεί να έχετε μεγάλη κι ισχυρή στρατιά
Μπορεί και ο Κριτίας να νιώθει ασφαλής μαζί σας
Μα σας δηλώνω πως αυτός θα δώσει τη ζωή σας

Δε σας θέλουμε σας λέω
Δε θα κάθομαι εδώ να κλαίω
Μα τώρα το κώνειο το πίνω και εγώ
Ίσως πρέπει να πεθάνω
Μα κι εσάς στον Άδη θα σας πάρω
Για να μάθετε να λέτε εμένανε κακό...

Μπορεί οι βουλευτές να φέρονται σαν πρόβατα
Μπορεί να τρώνε χόρτο και να έχουν θέματα
Μπορεί και ο βωμός από το βάρος μας να σκύβει
Μα σας ρωτώ ποιος τρώει χόρτο και δεν το στρίβει;

Το βίντεο κλιπ του τραγουδιού δημιουργήθηκε από τους μαθητές Δαμιανίδου Φωτεινή και Ιατρίδη Αλέξανδρο:



Η απόφαση για το γκρέμισμα των Μακρών τειχών

 Στις παραγράφους 20-23 του κεφαλαίου 2 παρουσίαζονται οι όροι που επιβλήθηκαν στην ηττημένη Αθήνα από τους νικητές Σπαρτιάτες προκειμένου να συνάψουν την ειρήνη με την οποία θα τελείωνε ουσιαστικά ο Πελοποννησιακός πόλεμος. Ένας από τους επαχθέστερους όρους ήταν το γκρέμισμα των Μακρών Τειχών για το οποίο δε συμφωνούσαν όλοι οι Αθηναίοι. 

 Οι μαθητές λοιπόν χωρίστηκαν σε δυο ομάδες, η μιά από τις οποίες αντιπροσώπευσε αυτούς που  συμφωνούσαν με το γκρέμισμα των Τειχών ενώ η άλλη ομάδα αυτούς που διαφωνούσαν. Συνέταξαν και εκφώνησαν λόγους με τα επιχειρήματα που πιθανόν να είχαν ακουστεί στην Αθήνα την άνοιξη του 404 π.Χ. 

Πληροφορίες